lauantai 20. heinäkuuta 2024

Laura Niemi: Työelämän tyhjänpuhujat: jargonin kupla ja miten se puhkaistaan

Kansikuva.

Ennen lantaa luotiin.

Tehdäänkö sinunkin työpaikallasi organisaation strategiaa kirkastavia toimenpiteitä, joihin voi sisältyä esimerkiksi haasteellisia asiakaskokemuksia ja niihin liittyviä vuorovaikutustilanteita koskevia elämyksellisiä linjauksia?

Vaaniiko viestintäkonsultti nurkan takana odottaen tilaisuutta fasilitioda sinua ja luoda henkilötyövuosien voimavaroja energisoivia ja tahtotiloja törmäyttäviä ratkaisuja organisaatiomuotoilun kautta?

Niinpä.

Työkaverini kuunteli hiljattain Yle Areenasta Aristoteleen kantapään jakson, jossa Pasi Heikura ja Laura Niemi keskustelivat johtoporrasta riivaavasta jargonista. Innostuin itsekin kuuntelemaan tuon jakson ja varaamaan sitten tämän oivallisesti nimetyn kirjan Työelämän tyhjänpuhujat.

Niemi pureutuu kirjassa jargoniin eli ympäripyöreään kehittelypuheeseen, jota tavallinen maanmatonen ei ensinnäkään ymmärrä ja toiseksi ei voi sietää. Tällainen kielellä hienostelu ja yksinkertaisten asioiden monimutkaistaminen työpaikoilla on hiipinyt joka puolelle.

Niemi kirjoittaa hauskasta ja oivaltavasti asiasta, joka nostaa arjessa toistuvasti verenpainetta ja aiheuttaa välillä jopa kehitysvastarintaa. Harvat vastustavat kehitystä sinänsä, mutta uudet ideat on aina vaikeampi nielaista, jos ne on puettu turhiin hörhelöihin kuin Ranskan rokokoon aateliset.

Kirjassa on mainioita esimerkkejä siitä, missä ja milloin jargonia käytetään ja miten se vaikeuttaa viestin ymmärtämistä. Miksi pitää olla piiritystilanteita kun kyseessä on kuitenkin vanha kunnon piiritys? Miksi lauseiden täytyy olla kilometrin mittaisia ja joukossa on ehkä yksi verbi, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä asian kanssa? Jos sitä asiaa edes on.

Niemi toteaa kyllä myös sen, että jargonille ja työpaikkasanastolle on joskus paikkansakin. Joidenkin asioiden kohdalla riittää, että sanaston ymmärtävät ne ihmiset, jotka ovat kyseisen asian kanssa tekemisissä. Hankehakemuksissa kannattaa puhua hankejargonia, jotta rahakirstun vartijat vaikuttuvat ja euroja satelee. Ja jos ei muuta niin johtajat, konsultit ynnä muut vastaavat pääsevät pätemään keskenään trendisanoja käyttäen. 


Kirjan tiedot:
Laura Niemi: Työelämän tyhjänpuhujat: jargonin kupla ja miten se puhkaistaan | SKS Kirjat 2024 | 168 sivua | Kirjastosta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti