torstai 27. elokuuta 2015

Mirkka Lappalainen: Jumalan vihan ruoska: suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697

Mirkka Lappalainen: Jumalan vihan ruoska:
suuri nälänhätä Suomessa 1695-1697

262 s.
Siltala 2012
Kirjastosta

Suuriksi kuolonvuosiksi kutsuttu nälänhätä on Suomen historian musta aukko.

No en minäkään tästä nälänhädästä tiennyt oikeastaan juuri mitään ennen tämän kirjan lukemista. Mirkka Lappalaisen kirja on erinomainen tietopaketti, mutta en kyllä suosittele sitä kenellekään joka haluaa kivaa ja kevyttä lukemista. Nuo suuret kuolonvuodet olivat niin kovin synkkiä, että niihin verrattuna musta aukkokin on melkein valoisa paikka. Noin 30% Suomen väestöstä kuoli noiden parin vuoden aikana. Lappalainen arvioi, että jos nälänhätä olisi jatkunut vielä vuodenkin, Suomesta olisi tullut käytännössä asumaton maa. Pienestä oli kiinni, että minäkin olen nyt tässä. Kiitos vain, sitkeät esivanhemmat, kun pysyitte hengissä!

Lappalainen on tutkinut ajanjaksoa perusteellisesti. Kirjassa pohditaan syitä nälänhätään ja kuvataan myös sitä, millaista nälänhätä oli eri yhteiskuntaluokissa. Syitä nälänhätään ja siihen, miksi se oli niin tuhoisa nimenomaan Suomessa oli monia. Pieni jääkausi vaikutti siihen, että sadot epäonnistuivat vuosi vuoden jälkeen. Ihan hirvittää ajatella millaista epätoivoa viljelijät tunsivat, kun kävi selväksi ettei tänäkään vuonna saatu juuri mitään vaikka kuinka oli yritetty. Sadot eivät epäonnistuneet ainoastaan Suomessa, vaan koko Ruotsin valtakunnan alueella. Niinpä kenelläkään ei ollut mistä antaa edes omilleen, saati sitten valtakunnan kaukaisen kolkan asukkaille. Lisäksi talvet olivat erityisen kylmiä ja pitkiä, eikä Suomeen reissattu ihan noin vain. Pisteenä iin päällä tiedonkulku oli hidasta ja lait ja säännöt tiukkoja, joten apua oli vaikea pyytää ja laillisesti antaa. Monet kyllä yrittivät parhaansa mukaan ja kirjassa on esimerkkejä siitä, miten tilanhoitajat joustivat vaikeassa tilanteessa ja yrittivät saada aateliset ymmärtämään miten epätoivoinen tilanne oli.

Millaista sitten oli elää kun ruokaa ei saanut ja ihmiset kuolivat kuin kärpäset? Täytyy sanoa, että eniten minua yllätti se miten vähän kannibalismia nälänhädän aikana esiintyi. Ehkä olen katsonut liikaa synkkiä elokuvia, joissa joku päätyy pataan heti kun maailma vähän murenee, tai ehkä vain olen turhan kyyninen. Jotenkin kuitenkin oletin, että nälänhädän aikaan naapuri olisi alkanut enemmin tai myöhemmin näyttää varsin murealta. Etenkin kun ottaa huomioon millaisessa köyhyydessä suuri(n) osa ihmisistä eli. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ihmissyöntiä esiintyi hyvin vähän, koska sitä pidettiin niin kertakaikkisen epäinhimillisenä ja häiriintyneenä tekona.

Kirjassa kerrotaan kuitenkin Marketta Pertuntyttären karmeasta tapauksesta, jossa äiti oli poikansa kanssa syönyt paitsi pojan kaksi nuorempaa sisarusta myös kerjuumatkalla tapaamansa tuntemattoman pojan. Naapurit hälyttivät esivallan kun tilanne alkoi heidän mielestään vaikuttaa epäilyttävältä ja syyllisiä jahdattiin ympäri Pohjois-Karjalaa. Tapaus dokumentoitiin hyvin ja hengissä selvinnyt Marketta tuomittiin käräjillä. Hänen tekonsa oli kaiken kurjuuden keskelläkin niin hirvittävä, että virkamiehet tekivät kaikkensa hänen kiinniottamisekseen. Yhdessä tarinassa siis yhdistyy sekä äärimmäinen epätoivo ja ihmisten tekemät hirveydet että "oikeus ja inhimillisyys voittavat" fiilis.

Oikeastaan koko kirja oli sellainen. Kerrotaan synkistä asioista, mutta aina välillä sieltä pilkahtaa vähän valoa. Parhainakin aikoina olot olivat kovat ja niihin tottuneet ihmiset pakostakin sitkeitä selviytyjiä. Tämä on hyvä kirja tärkeästä aiheesta, ja antoi ainakin minulle paljon ajattelemisen aihetta.


Luettu myös mm.: Kirjanainen, Kirjoitan ja luen siis olen, Hyllytontun höpinöitä

Haasteet: 50 kategoriaa - 20. emotion/feeling

lauantai 15. elokuuta 2015

kirjankansibingon lopputulema






Kaikki hauska loppuu aikanaan, niin myös tämä haaste. Tykkäsin tästä todella paljon! Osallistumiseen ei vaadittu mitään erityistä, mitä nyt piti vilkaista luetun kirjan kantta ja katsoa sopiko se mihinkään bingoruutuun. Kaikki omani eivät sopineet mihinkään enkä laskenut mukaan sarjakuva-albumeita vaikka olisin ehkä voinutkin. En myöskään valinnut luettavia kirjoja bingo mielessäni, mutta sainpas siltikin luettua yhden bingorivin!

Bingoruudukkoon päätyivät nämä kirjat ja bingo muodostui *:llä merkatuista:


Piirroskuva - Jussi Siirilä: Barrikadikesä
*Rakennus - Milja Kaunisto: Synnintekijä
*Kengät - Cheryl Strayed: Villi vaellus
*Nainen - Kyung-sook Shin: Pidä huolta äidistä
Punainen - Tupa ryskyi, parret paukkui: Suomen kansan rivot runot
Keltainen - Jussi Siirilä: Sekaisin Kreikasta
*Eläin - Jussi Katajala: Korpin silmät kaiken näkevät ja muita yöpuolen tarinoita
*Fiktiivinen hahmo - Enni Mustonen: Emännöitsijä
Abstrakti kuvio - Marie Lu: Legend

Yllärisuosikiksi nousi loppujen lopuksi eteläkorealaisen Kyung-sook Shinin Pidä huolta äidistä. Surullisen kaunis tarina, suosittelen!

Mukava ja helppo haaste, jonka suorittaisin mielellään uudelleenkin. Kiitoksia Kirjakaapin kummitukselle haasteen järjestämisestä!

maanantai 3. elokuuta 2015

Marie Lu: Legend

Marie Lu: Legend
295 s.
Penguin Books 2013
Kirjastosta

My mother thinks I'm dead.

Olen etsiskellyt nuorten dystopiaa, jonka maailma ei saisi minua iskemään päätäni epätoivoisena pöytään. Turhan monille kirjailijoille tuntuu riittävän se siisti idea, jota ei sitten ajatellakaan yhtään pitemmälle. Kirjojen maailma seisoo niin huteralle pohjalla, että aivastuskin kaataisi sen ja lisäksi hevoset juoksevat logiikan aukkojen läpi harjat hulmuten. Siinäpä syitä, miksi esimerkiksi suurta suosiota niittänyt Outolintu jäi minulta kesken.

Yhden kirjan perusteella on vaikea sanoa miten huteran tai tukevan maailman Marie Lu on tässä rakentanut, mutta toivossa on hyvä elää. Toistaiseksi en kompastunut suuriin epäloogisuuksiin, jos kohta tässä oli yksi silmien pyörittelyä aiheuttanut juonenkäänne.

Eli homman nimi on se, että hamassa tulevaisuudessa Day-niminen poika on oikea superrikollinen, jota Tasavallan armeija jahtaa kun muilta puuhiltaan joutaa. Maailmassa riehuu rutto, joka iskee etenkin köyhiin alueisiin. Yllätys yllätys, Dayn perhe asuu sellaisella ja hänen pikkuveljensä sairastuu. Lääkettä hankkiakseen Day turvautuu murtopuuhiin, mutta valitettavasti kaikki ei mene niin kuin Strömsössä. Samaan aikaan kultalusikka suussaan syntynyt June lopettelee yliopistoa/armeijakoulutustaan kypsässä 15 vuoden iässä. June on nero, ainoa joka on saanut Tasavallan missäliekokeessa täydet pisteet. Hänen isoveljensä Metias sysää juonen liikkeelle olemalla väärässä paikassa väärään aikaan. Yleisen terrorismin lisäksi Day halutaan nyt kiinni myös murhasta, ja June alkaa jahdata häntä kosto silmissä kiiluen.

Kaiken kaikkiaan tämä kirja olisi ollut paljon parempi ilman tuota pakollista romanssia. Sen olisi voinut korvata orastavalla ystävyydellä, tämä kun on trilogian ensimmäinen osa. Aikaa romanttisille lätinöille olisi ollut kahdessa muussakin kirjassa. Tässä olisi ihan hyvin voinut keskittyä molempien kohdalla veljien suremiseen. Mutta ainakaan tässä ei ollut kolmiodraamaa! Junea toki kosiskelee kömpelösti toinenkin jannu, mutta June ei hänestä suuremmin välitä.

Kirjan maailmaa ei avata ja tavata tässä kovinkaan paljoa, mistä minä kyllä tykkäsin. Eihän Dayllä ja Junella ole mitään syytä esitelmöidä maailmastaan, koska kaikki on heille itsestään selvää. Tasavalta, entinen Yhdysvallat, muistuttaa poliittiselta rakenteeltaan suuresti Pohjois-Koreaa. Maata on johtanut noin 40 vuotta Elector Primo, jonka kuvan on löydyttävä jokaisen kodin seinältä. Primo valitaan yhä uudelleen virkaansa vaaleilla, joissa hän taitaa olla aina ainoa ehdokas. Yhteiskunnan rikkaat asuvat kaupunginosissa, joissa on enemmän ruokaa ja sähköä kuin köyhissä kortteleissa, mutta esimerkiksi sähköä ei siltikään ole tarpeeksi ympärivuorokautiseen valaistukseen. Kuulostaa varsin pjongjangmaiselta. Ruton lisäksi Tasavallan jatkuvana ongelmana ovat Siirtokunnat, joiden kanssa se on sotinut jo pitkän aikaa, sekä Patriooteiksi itseään kutsuvat Tasavallan ikiomat kapinalliset.

Kirja on kerrottu sekä Dayn että Junen näkökulmasta. Kertojaäänet ovat erilaiset ja lisäksi kumpikin on saanut oman fonttinsa. Dayn fontti ei miellyttänyt minun silmiäni. Day ja June ovat tietenkin suorastaan ärsyttävän nokkelia ja täydellisiä, mutta asennoiduin tähän jo kirjaa aloitellessani ("kuuluu tyyliin, teeskentele vaikka että samanlaisia neroja on muissa maissa pilvin pimein"), joten se ei oikeastaan häirinnyt ollenkaan. Tykkäsin Junesta enemmän ja todella paljon siitä, että hän oli juuri niin hyvä kuin hänen piti maineensa perusteella ollakin. Ärsyynnyn aina suuresti jos naishahmon sanotaan olevan erinomainen asioissa X ja Y, ja sitten mieshahmo on kuitenkin parempi ja nainen jää taustalle. June sai juonia ja toimia ihan yksin, ja tehokkaasti hän sen tekikin.

Se mieleeni jäänyt typerä juonenkäänne on myös juonipaljastus, joten loikkaa seuraavan kappaleen yli jos et halua tietää sitä!

Day näkee ruton vaivaamilla alueilla numerosarjoja, joissa ei ole mitään järkeä. Jotenkin hän kuitenkin päättelee niistä, että Tasavalta levittää ruttoa tahallaan. Siis mitä? En sitten millään käsitä miten hän päätyy tuohon (tietysti oikeaan) johtopäätökseen tai miksi se edes oli edes sisällytetty kirjaan. Sillä ei nimittäin ole juonen kannalta mitään merkitystä, koska Day joutuu lukkojen taakse eikä tee tiedolla mitään muuta kuin angstaa muutaman sivun lisää. June selvittää asian ihan itse ja paljon loogisemmalla tavalla. Olisiko se nyt ollut niin kauheaa jos June olisi kertonut Daylle missä mennään?

Mutta siis, tämä on kelpo dystopiaa joka ärsytti huomattavasti vähemmän kuin monet muut vastaavat. Pitää odotella, että saan joskus jatko-osat käsiini.



Haasteet: kirjankansibingo - abstrakti kuvio

Tylsempää kantta saa hakea. En vieläkään ymmärrä
mikä tuo kuvio on olevinaan? Jokin tasavallan sym-
boli vissiin. Älkääkä antako tuon kuvan hämätä, sitä
piti vähän muokata kun valaistus oli kuvaamishetkellä
huono. Oikeasti kansi on tummempi eikä kiiltele.

perjantai 31. heinäkuuta 2015

Heinäkooste

Jee, jotain tuli blogattuakin!


Luettu & blogattu

Enni Mustonen: Emännöitsijä
Ida emännöi topakasti 1900-luvun alun Helsingin taideseurapiireissä. Mukavaa arjen historiaa, mutta Idan kaksikielisyys toteutettiin mielestäni varsin kömpelösti.

Matt Sewell: Pöllöt - yöllisiä ystäviämme ympäri maailman
Maailman söpöin pöllökirja! Oikeasti.

Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido: Blacksad #01-05
John Blacksad, film noir-tyylinen etsivä joka sattuu olemaan myös iso musta kollikissa. Turhan amerikkalaista ja noiria omaan makuuni, mutta upeaa piirrosjälkeä katselee mielellään.

Milja Kaunisto: Piispansormus
Olavin ja Miraclen rakkaustarina päättyy poliittisten juonittelujen maustamana. Pidin todella paljon koko sarjasta ja katkeransuloinen loppu olikin täydellinen sille.


Luettu & bloggaamatta

Taas Deadman Wonderlandia, joka kuukausi kuitenkin tulee uusi osa. Lisäksi ostin ja luin Titaanien sodan kaksi ensimmäistä osaa. Olen senkin sarjan lukenut englanniksi, mutta uteliaisuuttani ostin suomennoksen. Taidanpa ostaa loputkin, käännös ja painosjälki olivat hyviä ja niin on sarjakin.

Kirjoista Marie Lu´n Legend, Mirkka Lappalaisen Jumalan vihan ruoska sekä Sateenkaaren alla. Kaikista on raakilepostaukset valmiina, mutta loppuun asti en ole niitä ehtinyt raapustaa.


Hamassa tulevaisuudessa

Bloggaukset noista kolmesta kirjasta. Tällä hetkellä minulla on kesken kirja Suomen somalit, joka vaikuttaa kiinnostavalta ja vetävästi kirjoitetulta.

maanantai 27. heinäkuuta 2015

Milja Kaunisto: Piispansormus

Milja Kaunisto: Piispansormus
470 s.
Gummerus 2015
Kirjastosta

Tahdon muistaa sinusta kaiken.

Luin tämän jo kesäkuun alkupuolella, mutta kirja pääsi vasta nyt tänne blogiin asti.  No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Tämä oli niitä kirjoja, joiden lukemista odotin oikeasti ja innokkaasti. Kauniston trilogia osui ja upposi, ja maltan tuskin odottaa nähdäkseni mitä hän seuraavaksi kirjoittaa.


[Vaikea kirjoittaa mitään ilman juonipaljastuksia sekä tästä kirjasta että koko trilogiasta, joten älä jatka lukemista jos et halua lukea niitäkin!]


Kalmantanssin luettuani arvelin, että Olavi onnistuu taatusti tyrimään suhteensa ah niin ihanaan Miracleen. Niinhän siinä tietysti kävikin. Miraclen linnassa laiskistunut, pulskistunut ja tylsistynyt Olavi alkaa maalata piruja seinille, ja tulee puolivahingossa aiheuttaneeksi Oudinetin kuoleman. Kun tämä selviää Miraclelle, hän potkaisee Olavin armotta pihalle. Olavi laahustaa Pariisiin, josta hän ei ikävä kyllä löydä selkärankaansa. Epätoivon syövereihin päästään kunnolla kun Olavi kuulee, että Oudinetin kuoleman vuoksi Miraclen salaisuus paljastui ja hänet poltetaan noitana roviolla. Huonosti menee ja siltikään Olavi ei ole vielä löytänyt tynnyrin pohjaa. Välttääkseen opiskelua ja työntekoa hän myy itsensä Jolanda Aragonialaiselle Sorbonnen rehtorin tittelistä. Mikään ei ole ilmaista ja Jolanda haluaa, että Olavi käväisee paitsi äänestämässä kirkolliskokouksessa myös murhaamassa samalla reissulla kuningatarta kiusaavan munkki Martin le Francin.

Luettuani tämän mieleeni jäi jostain syystä kirkkaasti se, että sarjan ensimmäisen osan irstailusta ei oikeastaan ole enää tietoakaan. Seksiä on vähän ja enimmäkseen sitä harrastavat muut kuin Olavi, joka laittaa oman kiinnostuksen puutteensa vanhenemisen tiliin jo kypsässä kolmenkympin iässä. Mielestäni vähemmän rivo meno sopi paremmin tähän kirjaan, jossa pointtina eivät enää olleet Olavin nuoruuden toilailut vaan poliittiset juonittelut joihin hän jatkuvasti onnistuu kompastumaan. Synnintekijän jatkuva rietastelu oli lisäksi mielestäni hieman puuduttavaa luettavaa eikä tässä ollut ollenkaan sitä ongelmaa.

Ja niin muuten, nytpäs voinkin sanoa, että tiesinpäs! Olavi oli kuin olikin Maunu Tavastin poika. :D Olisin kovin mielelläni nähnyt sen keskustelun, jossa Maunu kertoo totuuden Olaville. Sen selviäminen Miraclelle kirjoitetussa kirjeessä ei ollut yhtä vaikuttavaa. En muutenkaan oikein lämmennyt niille kirjan lopun monille kirjeille. Kaipa minä vain halusin lisää dramatiikkaa ja kyynelvirtoja, jotka olisivat tapahtuneet siinä silmieni edessä sen sijaan, että niitä kuvattiin kirjeissä.

Olavin ja Miraclen kohtalossa oli sekä darthvadermaisen "NOOOOOOOOOO!!" reaktion aiheuttava että sellainen, jonka luettuani myhäilin tyytyväisenä. Prinsessasatujen "ja he elivät elämänsä onnellisina loppuun saakka"-loppu olisi ehkä suorastaan pilannut kirjasarjan, joten onneksi siltä vältyttiin. Tällainen katkeransuloinen loppu oli paljon parempi ja olihan se myös rohkea veto Kaunistolta. Minua kieltämättä hieman hermostutti siinä vaiheessa kun Olavi veteli viimeisiään ja Miraclea ei vieläkään näkynyt. Jännitys säilyi viime hetkiin saakka. Siinä ihan viimeisessä kappaleessa olikin sitten sitä jotakin, vähän niin kuin mansikka kakun päällä.


Luettu myös mm.: Kirsin kirjanurkka, Kirjasähkökäyrä, Kirjavaras ja monet muut.

Haasteet: 50 kategoriaa - 16. a book from an author you love that you haven't read yet

tiistai 21. heinäkuuta 2015

Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido: Blacksad #01-05

Juan Díaz Canales & Juanjo Guarnido:
#01 Kissa varjoisilta kujilta, 2006
(Quelque part entre les ombres, 2000)
#02 Valkoinen valtakunta, 2007
(Arctic-nation, 2003)
#03 Punainen sielu, 2008
(Âme rouge, 2005)
#04 Hiljainen helvetti, 2010
(
L'Enfer, le Silence, 2010)
#05 Amarillo, 2013
(Amarillo, 2013)
Arktinen Banaani
Kirjastosta

Joskus minusta tuntuu, että toimistoni sijaan olen saapunut jonnekin menneen sivilisaation raunioihin. Syynä ei ole siellä vallitseva sekasorto, vaan pikemminkin se, että kaikki muistuttaa minua siitä sivistyneestä olennosta, joka joskus olin.

Eksyn harvemmin sarjakuvapuolelle, mutta tässä päivänä muutamana harhailin siellä hyllyttämässä. Sattuipa silmääni sarjakuva-albumi, jonka synkässä kannessa tuijotti iso musta kissan naama. No tokihan sitä piti sitten katsoa tarkemmin ja kun kaikki sarjan osat olivat hyllyssä, nappasin ne mukaani.

Näiden idea on varsin film noir-mainen. On yksinäinen yksityisetsivät, jonka ympärillä pörrää kauniita ja kohtalokkaita naisia. On mutkikasta politiikkaa, korruptiota, seksiä ja veristä väkivaltaa. Erona noir-elokuviin on se, että tässä kaikki hahmot on kuvattu eläiminä. John Blacksad on kannen iso musta kissa, oikea komistus tässä maailmassa. Juonen kannalta tärkeiden hahmojen laji kertoo jotain kyseessä olevasta hahmosta, joten pahikset oli hieman valitettavasti erittäin helppo bongata muiden joukosta. Lisko on pahis, hevonenkin yleensä, ja kissat ovat tietenkin hyviksiä (jee!).

Jokainen albumi on oma tarinansa ja käsittelee eri aihetta. Aiheet on nostettu noir-perinteestä ja noin yleensäkin 1940-luvun Amerikan ilmapiiristä. Joukosta löytyy esimerkiksi rasismia perinteiseen KKK-malliin (Valkoinen valtakunta, josta pidin vähiten) sekä sirkuselämää (Amarillo, joka taisi olla loppupeleissä suosikkini). Nämä eivät siis ole mitään kevyttä ja hilpeää kesälukemista. Luin kaikki viisi albumia yhteen menoon ja loppupuolella se alkoi jo hieman kaduttamaan. Olisin varmasti saanut näistä enemmän irti, jos olisin lukenut nämä yksitellen ja jättänyt itselleni aikaa sulatella lukemaani. Lisäksi täytyy sanoa, että en ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut Amerikan historiasta tai noirista tyylinä. Näissä oli niin selvästi amerikkalainen ilmapiiri ja asenne, että ne eivät oikein kolahtaneet minuun. Noir tunki kaiken läpi, niinhän oli tarkoituskin, mutta synkkä maailmanlopun tunnelma ei oikein istunut keskelle kesää. Hyvin kirjoittettuja ja etenkin piirrettyjä, mutta minä en ole näiden kohdeyleisö. Silti piti lukea jokainen osa eli kyllä nämä silti sen varran hyviä ja kiinnostavia olivat!

Mitä pitemmälle näitä luin, sitä enemmän minua alkoi vaivata sukupuolten väliset erot piirrostyylissä. Ensinnäkin kaikki naishahmot ovat niin sanottuja nättejä eläimiä. Kissoja, kauriita, siroja koiria ja sen sellaisia. Yhden kirahvin bongasin, mutta vain huvittavana taustahahmona. Mieshahmoja sen sijaan on vaikka minkälaisia. On kissoja, koiria, hevosia, liskoja, lintuja, melkein mitä vain paitsi ötököitä (onneksi, lukeminen oliis loppunut jättihämähäkkiin...). Miehet saivat olla omituisia ja vastenmielisiä, mutta naiset olivat vain kauniita. 

Mihin liittyen, toiseksi: jos unohdetaan kahdella jalalla käveleminen, peukalot jne. niin jokainen mieshahmo on hyvin pitkälti lajinsa näköinen. Hevosella oli hevosen turpa ja pöllöllä linnun nokka, jääkarhun pää oli ihan jääkarhun pään näköinen. Myös kokoerot saattoivat olla huomattavia. Naishahmot sen sijaan olivat enimmäkseen saman näköisiä kuin Aku Ankan Karhukopla ja Teppo Tulppu. Nättejä eivätkä minkään minun tuntemani eläimen näköisiä. Lajin tunnisti ehkä korvista ja näin lähinnä kauriiden ja kissojen kohdalla.

Kauniit naiset toki kuuluvat film noirin vakiokalustoon, mutta minua tuo alkoi ärsyttämään.

Luettu myös mm.: Kujerruksia, Lukemisen kartasto

Haasteet: 50 kategoriaa - 40. a graphic novel

sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

Matt Sewell: Pöllöt - yöllisiä ystäviämme ympäri maailman

Matt Sewell: Pöllöt - yöllisiä ystäviämme
ympäri maailman
(Owls, 2014)
128 s.
Atena 2015
Kirjastosta

Kaikki rakastavat pöllöjä - niin yksinkertaista se on!

Tämä tarttui mukaani nuorten tietouutuuksista söpöytensä vuoksi. Siis katsokaa nyt tuota kantta, vaikka kuva aika pieni onkin. Pieniä suloisia pöllöjä! Minä olen sitä lajia, jonka aivot lentävät välittömästi narikkaan jos näköpiirissä on ihana eläin. Järkevää keskustelua on turha odottaa kun suustani pääsee lähinnä "Kuka on ihana? Sinä olet ihana! Pienet tassut/kaviot/evät ja kaikki!! :D :D :D" -tyylistä hihitystä. Jotkut höpsähtävät ihmisvauvoista, minä puolestani suloisista* eläimistä.

*Suloisia eivät ole esimerkiksi hämähäkit ja muut ötökät. Jos niitä tulee näköpiiriini, haluan välittömästi liiskata ne. Tai jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin haluan jonkun muun liiskaavan ne mahdollisimman kaukana minusta.

Ja voi että tässä kirjassa onkin aivan ihanat kuvat! Näyttävät vesiväreillä maalatuilta, mutta en ole ihan varma asiasta. Katsokaa nyt:

Kalahuuhkaja (Bubo zeylonensis)
s. 58-59
Niin söpö!

Kirjassa esitellään viitisenkymmentä pöllölajia, ja jokaiselle sisäistä fanitytön kiljuntaa aiheuttaneelle kuvalle on oma tekstisivunsa. Tekstit eivät suinkaan ole kuivan asiallisia, vaan Sewell kertoo niissä kevyttä pöllötietoutta ja, no, vähän mitä sattuu. Joskus juttu meni niin sivuraiteille, että itse pöllöstä saattoi olla vain yksi lause. Pidin enemmän niistä jutuista, jotka liittyivät suurimmaksi osaksi kyseiseen pöllöön ja kertoivat esimerkiksi sen elinympäristöstä tai ulkonäöstä. Ehdoton suosikkini on huuhkajan esittelyn alku:

Kynnet kuin teurastajan koukut, siivet kuin kapakan ovet, niska massiivinen kuin turkkilaisella painonnostajalla.
(s. 70)

Kirjan lopussa on bongauslista, johon voi ruksia bongatut pöllöt. Käännökseen on huomaavaisesti merkitty ne pöllöt, jotka pesivät täällä Suomessa.

Pöllöistä ja söpöilystä tykkäävät, yrittäkää saada kirja käsiinne! Tämä on sellainen hyvän mielen kirja, jota katsellessa ei voi kuin hymyillä.


Haasteet: 50 kategoriaa - 14. a nonfiction book